Könnyítéseket és szigorításokat is hoz a jogosítványszerzés feltételeinek átírása: az egyik legfontosabb változás, hogy nem harminc gyakorlati órát kell teljesíteniük a jelentkezőknek, hanem 580 kilométert.
Változtak a jogosítvány megszerzésének szabályai. Az erről szóló, módosított szabályozás többek között azt tartalmazza, hogy az eddigiekkel szemben az elméleti tanfolyam megkezdésétől számított egy éven belül a vizsgát is le kell tenni, ellenkező esetben a képzést meg kell ismételni (és persze újra ki kell fizetni az árát.)
Ennél is fontosabb módosítás, hogy a gyakorlati vizsgára jelentkezőknek ezen túl kötelező, kilométerben meghatározott menettávolságokat is teljesíteniük kell, vagyis már nem harminc gyakorlati óra teljesítése a feltétel. Ez a B kategóriás jogosítvány esetében 580 kilométer. A közlekedési hatóság szerint ez a változtatás megszüntetheti azt a hibás gyakorlatot, hogy a tanulók „szinte álló autóban” tanulnak vezetni, vagyis a gyakorlati képzés eredményessége javulhat.
Egy autóra szóló jogosítvány megszerzése ma vizsgadíjakkal és illetékekkel összesen legkevesebb 130 ezer forintba kerül, a módosítás után a költségek 20-30 ezer forinttal emelkedhetnek. (Egy gyakorlati óra díja jellemzően 2300–2600 forint).
– A tanulók szempontjából mindenképpen előnyös ez a szabálymódosítás, hiszen így még több vezetési rutint sajátíthatnak el a gyakorlati foglalkozások alkalmával – fejtette ki véleményét Pap József, a szolnoki Index Kft. ügyvezetője. – Az 580 kilométer levezetése a vezetési képzés során eddig sem volt ismeretlen, hiszen több vidéken dolgozó kolléga teljesítette korábban is ezt a távolságot. Azonban a helyi oktatók a tapasztalat alapján nem érték el ezt a kilométer mennyiséget. Fontos felhívnom a figyelmet, hogy továbbra is megmaradt a 30 órás kötelező óraszám. Aki ezalatt nem teljesíti ezt a kilométerkvótát, annak pótórákat kell vennie, ami ugye pénzbe kerül. Bár ettől függetlenül azért nem minden esetben fog többe kerülni a jogosítvány megszerzése – tette hozzá a szakember.
Pap József még elmondta, a megnevekedett, autóban töltött idő miatt a tanulók tovább tudják csiszolni a megszerzett ismereteiket, vezetési gyakorlatukat. Úgy látja, nem a távolsági vezetés fogja kitölteni az 580 kilométert, hanem a belvárosi gyakorlatok is, többek között a parkolás elsajátítása.
– Fontosnak tartom kiemelni, hogy az oktatók munkáját is szabályozza a módosítás – folytatja az ügyvezető. – A törvény értelmében ezentúl naponta tíz óránál, vagy két hét alatt kilencvenhat óránál többet nem tölthetnek „tengelyen” az oktatók, az elméleti képzés ebben nincs benne – jegyezte meg.